Stránky

utorok 20. marca 2018

Prečo paleontológia?


Viackrát sa ma pýtali: Prečo práve táto veda? Čo ma k nej priviedlo? Kedy som sa rozhodol? V istom zmysle ide o pseudootázky. Život skrátka plynie a často iba zo spätného pohľadu vieme vysvetliť, čo sa vlastne stalo. Tento krátky osobný príspevok je pokus o takého vysvetlenie. Je samozrejme ovplyvnený mojim dnešným uvažovaním. Pamätám si, ako som na otázku „prečo paleontológia?“ odpovedal, keď som mal desať, pätnásť, dvadsať rokov. Odpoveď sa zakaždým o niečo pozmenila. Tá dnešná je odpoveďou 33-ročného týpka. A takisto sa od „predchádzajúcich verzií“ líši.


Na začiatku bol iba jeden impulz, akási iskra. Obrázky dinosaurov v jednej knižke. Bolo to asi v roku 1989. Učebnica, v ktorej obrázky boli, však bola z päťdesiatych rokov. Tie obrázky ma úplne opantali. Išlo o štyri vyhynuté tvory, tri dinosaury a jeden rybojašter.
Dnes sú dinosaury všade okolo nás, v encyklopédiách, vo filmoch, v hračkárstvach. Koncom osemdesiatych rokov však nič také nebolo. Vtedy boli dinosaury vskutku výnimočné. Zrejme ma oblúdili svojou odlišnosťou, inakosťou. Od strašných jašterov viedla moja cesta k paleontológii ako takej. Najprv som síce chcel vykopávať dinoše, ale veľmi rýchlo som objavil čaro v celej paleontológii a aj vo vede ako takej. Bola to pre mňa cesta poznania. Túžba nazrieť za dianie všetkých dní, vysvetliť niečo, objaviť podstatu. Dopátrať sa pravdy.
Dnes si myslím, že cesta k pravde je omnoho tŕnistejšia, a vedecká metóda nám nedokáže poskytnúť univerzálny kľúč ku všetkým trinástym komnatám. V pozadí však stále vnímam ideál poznania.
Paleontológia mi dáva veľmi špeciálnu perspektívu. Vnímanie zmeny. Zmena, ktorá je tak prirodzená pre všetky typy systémov okolo nás, sa dá skrz paleontológiu veľmi pekne sledovať. Pred očami vám defilujú najrôznejšie tvory, celé evolučné línie familiárnych aj čudesných organizmov.
Paleontológia pridáva vedám o živých organizmoch jeden veľmi významný rozmer, a síce čas. Ten tu samozrejme vždy je (napokon my sami sme „časové bytosti“ konštituované jeho plynutím), ale vplyv veľkých časových mierok stoviek tisíc a miliónov rokov na živé organizmy si nie je možné bez paleontológie dostatočne názorne predstaviť.

Prečo paleontológia?
Paleontológia je pre mňa spôsob, ako sa vyjadriť.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára